Outback tour door ' The Red Centre' - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Irene Thomasse - WaarBenJij.nu Outback tour door ' The Red Centre' - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Irene Thomasse - WaarBenJij.nu

Outback tour door ' The Red Centre'

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 December 2014 | Australië, Alice Springs

Na een paar relaxte dagen in Cairns, een toeristische stad, zou ik naar Alice Springs vliegen. Na 6 uur wachten op het vliegveld vanwege vertraging kwam het nieuws dat het vliegtuig niet goed gekeurd was en we die dag niet meer konden gaan. Alle passagiers werden naar een hotel gebracht waar ik m'n eigen kamer had, twee persoons heerlijk bed, schone eigen badkamer, een diner in een restaurant en heerlijk ontbijt met verse jus en gekookt eitje, allemaal gratis! Ik vind het prima in de hostels en viezigheid maar zo nachtje in hotel was ook helemaal niet erg :)

De volgende dag konden we gelukkig wel vliegen. Ondanks dat we met de passagiers van de gecancelde vlucht en de vlucht van die dag samen waren, was het vliegtuig niet half vol. Ik had een mooie plek aan het raam en door de weinige bewolking kon ik de veranderingen in het landschap goed zien. Van heel erg groen en bebossing rondom Cairns naar niets, niets niets, een huisje van een cattle station, niets niets niets en droge rivierbeddingen door het niets.

Alice Springs was moderner en groter dan ik het verwacht had. Ik vergis me er telkens in dat zelfs de oudste steden in Australia niet meer dan 200 jaar oud zijn. Vanaf Alice Springs startte m'n eerste driedaagse outback trip. Deze drie dagen was in het Red Centre van Australia om de beroemde Uluru rock te zien en twee andere belangrijke plaatsen voor de Aboriginals. Een gebied rondom Alice Springs is in 2007 terugggeven aan de Aboriginals die het land nu beheren. De tour was daarom veelal gericht op de Aboriginal cultuur en hun band met het land.

De eerste dag was een lange rit naar Uluru. Ik wist niet goed wat ik van de rock moest verwachten behalve een grote rock in de middle of nowhere, maar toen ik aankwam was hij nog groter dan verwacht. We hebben een mooie wandeling rondom gemaakt en twee 'dreamtime stories' van de aboriginals gehoord over hoe zij denken dat de rock gevormd is en waarin een aantal levenslessen in zitten. Helaas heb ik niet tijdens zonsondergang de beroemde verschillende kleuren van de rock kunnen zien omdat het te bewolkt was.

De tweede dag gingen we naar kata Tjuta, een andere belangrijke plaats voor de Aboriginals. Alleen is over deze rock een stuk minder bekend, omdat het een 'mens business' plaats is in de cultuur. Alleen als je jezelf bewezen hebt als kind en een jongen bent, ga je naar Kata Tjuta om te leren een man te zijn. In tegenstelling tot Uluru bestaat Kata Tjuta uit meerdere rotsen, ook wel de 36 domes genoemd. We hebben een hike gedaan over en door de rotsen en eerlijk gezegd was deze ruwere omgeving veel indrukwekkender.

De laatste dag echter was de meest indrukwekkende dag. We gingen voor een 7k hike over Kings Canyon. Maar 7k, maar het duurt 3 uur en je moet verpliicht 3 liter water meenemen om de tocht te mogen starten. Drie uur volop in de zon rotsen klimmen.. maar het was het meer dan waard! De Grand Canyon in America staat nu ook zeker op m'n buckit list!

Helaas was het na deze tocht tijd om terug naar Alice Springs te gaan. Een teleurstelling na drie dagen buiten te hebben geleefd, geslapen in een swag onder de sterrenhemel, koken op de barbie of een kampvuur en veel wilde dieren om je heen. Maar morgen begint alweer een nieuwe trip, rechtstreeks door het land op naar het Northern Territory, Darwin!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 6063

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 22 Januari 2015

Australie-NZ-2014

Landen bezocht: