Northern Territory - Reisverslag uit Darwin, Australië van Irene Thomasse - WaarBenJij.nu Northern Territory - Reisverslag uit Darwin, Australië van Irene Thomasse - WaarBenJij.nu

Northern Territory

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 December 2014 | Australië, Darwin

Na drie dagen door het Red Centre van Australia te hebben gereisd, was het tijd voor een nieuwe driedaagse tocht op naar Darwin. Rechtstreeks door het land over de Stuart Highway, genaamd naar de eerste explorer die het lukte om van Adelaide naar Point Stuart (near Darwin) te reizen. We waren met een kleine groep en een grote auto, allemaal meiden inclusief een vrouwelijk guide en driver. Deze tocht was voornamelijk om de lange afstand af te leggen maar we hebben een aantal stops gedaan. De eerste stop was de crossing van de Tropic of Capricorn lijn die horizontaal door Australie loopt. We zijn voor de lijn gestopt, uit gestapt en over de lijn gesprongen met z'n alle tegelijk.

Een andere langere stop was bij de Devils Marbles. Een soort rode, grote versie van de Hunnebedden. Er liggen verschillen grote rotsen, die door de erosie in mooie vormen zijn geslepen en op elkaar lijken te balanceren. Andere rotsen zijn exact door midden gespleten en de binnenkant is helemaal egaal. Bijzonder om te zien in de middle of nowhere.

De eerste nacht sliepen we opnieuw op een Cattle Station in Swags, maar je kreeg niet zoveel van de Cattle Station mee. Wel was mooi dat toen ik wakker werd er zo'n 20 wallabies om ons heen aan het grazen waren.

De tweede dag hadden we morning tea bij de Daly Waters Pub. Een van de oudste pubs in Australie en nu een toeristische atractie door hun geschiedenis als stop voor drovers en explorers en de country zingers beroemdheden die daar vaak komen optreden. Aan het eind van de dag hadden we een heerlijke zwem in de Mataranka Thermal Pools, een stukje van een rivier met zo helder warm water. het regen seizoen gaat beginnen en tijdens onze zwem kwam er een stort/ onweersbui over. Heel bijzonder om in het warme water, warm weer zo een onweersbui over je heen te krijgen.

De laatste ochtend van de tour hebben we doorgebracht in Nitmiluk national park, in de Katherine Gorge. We hebben een 4 uur durende kano tocht gedaan door de rivier in de gorge waar zoet water krokodillen zitten, maar helaas geen krokodil gezien. Na de tocht konden we de rest van de dag uitrusten in de bus op weg naar Darwin.

Darwin is een leuke stad, gezellige sfeer, veel cafe's, barretjes en restaurantjes. Met de groep hebben we ergens een hapje gegeten en dansje gedaan om af te sluiten. Niet veel van Darwin kunnen zien want direct de volgende ochtend begon mijn laatste tour. Opnieuw een driedaagse trip ditmaal door Lichtfield en Kakadu nationaal park. Deze tocht was met een grote groep maar wel een heel gezellige met mensen van tussen de 22 en 70 jaar oud, maar iedereen was gezellig met elkaar.

De eerste dag was in Lichtfield, waar we vooral hebben rondgereden om de mooie natuur te zien, wandelingen gemaakt naar mooie watervallen waar we een duik konden nemen. In Lichtfield heb je een aantal hoogteverschillen en in de hoger gelegen waters kun je veilig zwemmen zonder krokodillen. De tourguide zei: ' heb je ooit rots klimmende krokodillen gezien? Nee, dus let's go!' Eind van de dag hebben we nog wel een lager gelegen waterval gezien en daar konden we dus helaas niet zwemmen.

De tweede en derde dag was in Kakadu national park. De tweede dag konden we helaas nergens zwemmen maar hebben we wel veel mooie wandelingen gemaakt. Een wandeling ging door een gebied met veel rotsschilderingen van de aboriginals, sommige meer dan honderden jaren oud. Vanaf daar konden we een berg opklimmen die is gebruikt voor de opnames van Crocodile Dundee en het uitzicht dat te zien is in de film.

De laatste dag gingen we opnieuw naar mooie watervallen en plaatsen om te zwemmen. Deze plaatsen staan niet in de lonely planet of andere toeristen gidsen en er stonden ook geen borden langs de kleine zand paadjes die we over moesten om er te komen. De tour organisatie waar ik mee was had een speciale vergunning om daar te mogen komen. Voor de eerste stop moesten we 25 min lopen op een heel klein overgroeid paadje, klimmen over rotsen en als je denkt dat er echt niets meer is kom je opeens bij een meertje met een prachtige waterval. Op de weg waar we liepen stonden wel een aantal borden met: 'pas op krokodillen in dit gebied, we testen voor we gebied openen maar krokodillen kunnen altijd ongezien gebied betreden.' Onze gids zei dat hij verwacht dat de plek elk moment kan sluiten nu vanwege te veel gevaar, maar aangekomen bleek dat de plek nu nog toegangelijk was omdat het water nog niet zo hoog stond. In het regen seizoen als het water te hoog komt worden de rivieren met elkaar verbonden en kunnen ze dit gebied inzwemmen. Maar ik was de enige die daar de kriebels van kreeg want iedereen sprong zonder te aarzelen het water in, dus ben ik toch maar achteraan gezwommen, brrr!

De laatste plek waar we gingen zwemmen was vooral leuk omdat we op de rotsen aan de rand konden klimmen en het water inspringen. De hoogste die ik durfde te doen was 3m, maar sommige gekken klommen hoger en sprongen in het meer. Na deze laatste zwem was het tijd om terug te gaan naar Darwin. Opnieuw hebben we tocht afgesloten met een gezellig diner, een dansje en dit keer een duik in de lagoon midden in de nacht.

Dit was m'n laatste australia avontuur. Nog twee daagjes Darwin ontdekken en dan terug naar Cairns om vanaf daar naar Nieuw Zeeland te vliegen!! Verdrietig om Australia te verlaten, maar heel veel zin in een nieuw land en nieuwe avonturen!